
News Corporation

Industry Area

Describes itself as a 'constellation of media businesses'. i These include the production
and distribution of motion pictures and television programming; television, satellite and
cable broadcasting; the publication of newspapers, magazines and books; the
production and distribution of promotional and advertising products and services; and
the development of digital broadcasting. News Corporation also has a few miscellaneous
business interests, including a few major sports teams. 

For a full list see: www.cjr.org/tools/owners/newscorp.asp. 

Overview

The story of News Corporation is equally the story of its CEO and founder, the
Australian-born Rupert Murdoch. News Corporation is Murdoch's life, and he runs it with
a passionate interest. Richard Searby, Murdoch's school friend and later a director of the
company, said: 'Most boards meet to make decisions. News Corp's board meets to ratify
Murdoch's.'1

He visits all of his major operations on a regular basis and continues to find synergies
between them. Any of his businesses may play a part in supporting his own or News
Corporation's political or commercial influence. Murdoch systematically trades his
newspapers' and TV news channels' editorial bias for political favours, indeed: 

'most of the critical steps in the transformation of News Limited, the
business he inherited, into present day Newscorp were dependent on such
things'2

- Bruce Page in 'How Rupert took on the world'

By carefully cultivating relationships with national governments he has bought ever
more influence throughout the English-speaking world and beyond. By doing so he has,
time and again, been able to break down or sidestep media legislation intended to
prevent the emergence of media barons such as himself. Ultimately in spite of his
evident right wing leanings, he is a political pragmatist who 

'moves effortlessly between Republicans and Democrats, Tories and
Labourites, capitalists and communists, depending on what deals are
cooking'.3

- Russ Baker in the Colombia Journalism Review

1 'IMUSA Campaigns.' See: http://www.imusa.org/campaigns/murdoch/murdoch02.shtml. Viewed: 15.04.04.
2'How Rupert took on the world,' Bruce Page, The Observer, 24.08.03. See:
http://observer.guardian.co.uk/review/story/0,6903,1028189,00.html. Viewed: 15.04.04
3'Murdoch's Mean Machine,' Russ Baker, Colombia Journalism Review, May/June 1998. See:
http://www.russbaker.com/CJR%20-%20Murdoch's%20Mean%20Machine,%20by%20Russ%20Baker.htm. Viewed:
15.04.04



Perhaps because of Murdoch's dominance over News Corp, the company tends to make
long term, often risky, investments that many boards of directors might balk at. News
Corp will use whatever means are necessary to force its way into a marketplace, and
will run TV its companies at a loss for years in order to build up the all important market
share and eventual profitability. News Corp has operated with the riskiest possible
financing, narrowly avoiding collapse in 1990 and has continued to expand (mostly by
acquisition). Its aggressive business tactics are legendary, and it shows no mercy to its
rivals. Its financial structure has developed into a labyrinth of holding companies, many
in offshore tax havens enabling it to pay astoundingly low taxes.

Market share and importance

News Corporation is one of the world's largest media companies with total assets, as of
December 31, 2003 of approximately US$52bn and total annual revenues of
approximately US$19bn.ii 

According to its website:4

'News Corporation is the world's leading publisher of English-language
newspapers, with operations in the UK, Australia, New Zealand, Fiji, Papua
New Guinea and the US. The Company publishes more than 175 different newspapers,
employing approximately 15,000 people worldwide and printing more than
40 million papers a week' 

In the television and film industries, News Corp owns both a large number of content
providers (such as Fox Television in the US) and also extensive distribution networks
(BskyB in Europe, and Star TV in Asia, Fox Cable in the US)

In total the group comprises around 800 companies around the world, with many holding
companies based in offshore tax havens.5 

History and strategy6

Murdoch obtained his first newspaper, 'The Adelaide News', by inheritance on the death
of his father in 1952. He was then still an undergraduate at Worcester College,
University of Oxford. In 1953 he returned to Australia and assumed control of the paper,
rapidly improving its fortunes. By the end of the decade he had acquired a News South
Wales-based newspaper chain, Cumberland Newspapers, the Sydney 'Daily Mirror' and
Melbourne and Brisbane's 'Truth'. 1964 saw him buy a stake in Wellington Publishing,
New Zealand's largest media company.

4 'Newspapers.' See: http://www.newscorp.com/operations/newspapers.html. Viewed: 20.04.04
5'Rupert Laid Bare,' Alex Peterson, The Economist, 20.03.99. See:
www.vision.net.au/~apaterson/politics/economist_murdoch.htm. Viewed: 06.04.04

6'How Rupert took on the world,' Bruce Page, The Observer, 24.08.03. See:
http://observer.guardian.co.uk/review/story/0,6903,1028189,00.html. Viewed: 15.04.04



He arrived in the UK in the late '60s, beating arch-rival Robert Maxwell to the 'News of
the World' (1968) and 'The Sun' (1969). Then in 1973 he entered the US market place,
taking the 'San Antonio Express News', following up three years later with the 'New York
Post', the 'Village Voice' and 'New York Magazine'. A string of further titles were acquired
or bought during the 70s in the US and Australia and in 1980 he established News
Corporation as a global holding company.

In 1981 News Corp bought 'The Times' and 'The Sunday Times' from the Thomson Group.
A sympathetic Thatcher government allowed him to exploit a monopolies law loophole
to buy the papers. The 1980s brought more landmarks: Murdoch taking Amercan
citizenship, and acquiring 20th Century Fox (1985); buying the 'South China Morning Post'
and Harper & Row publishers (1987); the launch of Sky (1989).

By 1990 News Corp was in deep financial trouble with vast debts. Insolvency was
narrowly avoided by a matter of hours, but still the media empire went on with its
continual expansion buying: £300m broadcasting rights to the Premier League (1992);
Asian satellite broadcaster, Star Television (1993); LA Dodgers baseball team (1997); 10
further US TV stations (2000). More recently News Corp has gained a foothold in
mainland Europe: in settling the law suit filed against subsidiary NDS, News Corp bought
a share in Italian network Telepiu (2002) which was then renamed Sky Italia (2003)

For a more detailed time line of News Corporation and Murdoch, see:
www.ketupa.net/murdoch2.htm

2. Who, Where, How Much?

Head office

2 Holt St.
Sydney, 2010, Australia
Phone: +61-2-9288-3000
Fax: +61-2-9288-3292
 
www.newscorp.com 

Share Value 

See: http://www.newscorp.com/investor/stock_quotes.html 

Employees 

Over 35,000 worldwide.

Revenue 



On December 31, 2003 Newscorp reported its revenues had increased 19% to $5.6 bn.
Net profit was £361 million.7

Board of Directors

K. Rupert Murdoch - Chairman and Chief Executive 

Geoffrey C. Bible – A director since 1998, sixty-six year old Bible is also Chairman of
Wagga Enterprises. In 2001, Bible was rated as sixty-sixth on world executive pay.8

Between 1991 and 2002, Bible personally donated $131,000 to political parties,
candidates and political action commitees (PACS). 9

Up until his retirment in 2002, Bible was CEO of Philip Morris (now known as the Altria
Group). As head of Philip Morris, Bible said it would be 'very un-American' to suggest
tobacco companies should not be involved in helping the World Health Organization
(WHO) develop regulations for tobacco companies. He went on to suggest that: 

'This organization [the WHO] has extraordinary influence on government
and consumers and we must find a way to diffuse this and reorient their
activities to their prescribed mandate.'10 

Chase Carey - Executive director since 1996, Carey is also President and CEO of Hughes
Electronics, Inc.

Peter Chernin - Executive Director, President and Chief Operating Officer since 1996. 

Kenneth E. Cowley - Director since 1997, Cowley is also Chairman of RM Williams
Holdings Ltd. 

David F. DeVoe - Director since 1990, DeVoe is also Chief Financial Officer and Senior
Executive Vice President.

Rod Eddington – Director of Newscorp and Chief Executive of British Airways. Prior to
joining British Airways, Eddington was Managing Director of Cathay Pacific. Following
the end of a strike by the Flight Attendants Union, Eddington said he had learnt two
lessons. First, that there was a need for tougher labour laws – including legislation
allowing firms to sack strikers and force unions into ‘cooling-off periods’. Second, that it
was important to try and win such battles in the media. Reflecting on press coverage of

7 'Earnings releases: 2nd Qtr - FY04 - December 31, 2003.' See:
http://www.newscorp.com/investor/download/Us2q04pr.pdf. Viewed: 20.04.04 

8'Altria Group,' Forbes. See:
http://www.forbes.com/finance/lists/38/2002/LIR.jhtml?passListId=38&passYear=2002&passListType=Company&uniq
ueId=J0EQ&datatype=Company. Viewed: 29.03.04

9'Major Individual Donors of Philip Morris,' Opensecrets.org. See:
http://www.opensecrets.org/orgs/topindivs.asp?ID=D000000067&ContribID=I0000000022&Display=ID&Sort=A.
Viewed: 29.03.04

10'Philip Morris Backs Tobacco Rules,' Larry O'Dell, The Associated Press, 26.04.01. See:
http://www.gasp.org/pmmtg01.html. Viewed: 29.03.04



the strike, he said: 

‘Clearly, when it was 4,000 pretty girls against a bunch of old men in grey
suits, we didn’t stand a chance. But that didn’t mean we didn’t have to try.’ 

When Eddington, now at British Airways, joined the Newscorp board in 1999, winning
battles in the media became much easier. Without revealing Eddington’s involvement
with its parent company, 'The Sun' launched a one-sided attack against the GMB during
the Heathrow dispute. According to the News Corp newspaper, strikers were recreating
‘1970s anarchy’, spoiling honeymoons and motivated by ‘sheer spite and bloody-
mindedness’.11  

Andrew S.B. Knight – Director since 1991, Knight is also Director of Rothschild
Investment Trust C.P. He has also been editor of the Economist (1974 – 1986) and the
Daily Telegraph (1986 – 1989).

Graham Kraehe – Director since 2002, Kraehe is also Chairman of BHP Steel Limited.

Lachlan Murdoch – Rupert's son is currently working as Deputy Chief Operating Officer of
News Corporation. According to Colin James, a business consultant in Australia and New
Zealand, Lachlan is 'best known for having failed spectacularly in a telecom venture'.
The failed venture is One.Tel Ltd., a telecommunications company that Lachlan
Murdoch invested heavily in with James Packer, son of another Australian media mogul,
Kerry Packer, in 1999. In the end, the project reportedly lost News Corp. more than
$500 million.12

Thomas J. Perkins – Non-executive director since 1996, Perkins has been a Director of
Hewlett-Packard Company since 2002 and was a Director of Compaq Computer
Corporation from 1997 until 2002. 

Stanley S. Shuman - Non-Executive Director since 1982, Shuman has been a Managing
Director of investment banking firm, Allen & Company LLP, since 1970. He was
appointed by President Bill Clinton to the President's Foreign Intelligence Advisory Board
and is a member of the Council on Foreign Relations. Schuman is also chairman of the
Center for New York City Law and served 19 years as a member of the Financial Control
Board for the City of New York. 

Arthur M. Siskind - Director and Group General Counsel of News Corporation since 1991,
Siskind has also been Senior Executive Vice President of News Corporation since 1996.

Subsidiaries

11'Putting the ass into asset-stripper,' Solomon Hughes, Red Pepper, Sep 2003. See:
http://www.redpepper.org.uk/KYE/x-kye-Sep2003.html. Viewed: 21.04.04

12'Murdoch, the Next Generation,' Joe Strupp, Editor & Publisher, 16.12.02. See:
http://www.editorandpublisher.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1778324. Viewed: 06.05.04. 



Newscorp has around 800 subsidiaries worldwide.13 UK holding company, Newscorp
Investments, has 101 subsidiaries. According to Matthew Lynn, a columnist for
Bloomberg News, News Corp. owns more than 15 subsidiaries in the Cayman Islands, and
more than 40 in the British Virgin Islands.14 

3. Corporate Crimes

Chasing the Dragon; Appeasing the Chinese

When News Corporation bought up Satellite Television Asia Region (STAR TV ) in July
1993 (a joint venture with Time Warner), its satellite 'footprint' covered Hong Kong,
Taiwan and the People's Republic of China. It was broadcasting five different channels:
MTV Asia, Prime Time Sports, Star Plus, a Mandarin language channel, and WSTV, the
BBC's World Service Television. On taking control, Murdoch  managed to offend the
Chinese authorities with a speech in London in which he suggested that satellite
television would defeat totalitarianism. WSTV also came as a shock for Beijing, with its
continued references to the Tianenmann Square massacre and features including 'The
Last Emperor', an unfavourable look at the life of Mao Zedong.

In early 1994, Guangen Ding, head of the Communist Party's propaganda department,
banned private satellite dishes in China, in a single stroke confiscating a huge chunk of
STAR's potential market and profits. That April, STAR dropped the BBC's WSTV channel. 15

After years of publicly attacking government regulation in the west, Murdoch began to
cooperate with one of the world's more repressive regimes.

This was only the start of Murdoch's fawning relationship with the Chinese government,
described by journalist Gwynne Dyer as 'one of the most impressive feats of protracted
grovelling that has been seen since Iago'.16 

In 1995, a News Corporation subsidiary published a flattering biography of the late
Chinese premier Deng Xiaoping, written by his daughter and sponsored her book tour
around the USA. Then, in 1998, News Corporation's Harper Collins dropped plans to
publish the memoirs of Chris Patten, the last British governor of Hong Kong who had
offended the Chinese with his talk of  democratic reforms in the former colony. Murdoch
admitted that he did not want to further offend Beijing.

The Wapping Dispute

News Corp's new American investments - 20th Century Fox, Metromedia and then the Fox

13 'No accounting for tax havens,' Austin Mitchell, Prem Sikka, John Cristensen, Philip Morris, Steven Filling,
Association for Accountancy & Business Affairs. See:
http://66.102.11.104/search?q=cache:xKKMc6xpW84J:visar.csustan.edu/aaba/Noaccountingfortaxhavens.pdf+news
corp+subsidiaries&hl=en. Viewed: 26.04.04 

14 'Billionaire companies,' Matthew Lynn. See: http://www.geocities.com/taxhavens123/Billionaire_companies.html.
Viewed: 26.04.04 

15'How Rupert took on the world,' Bruce Page, The Observer, 24.08.03. See:
http://observer.guardian.co.uk/review/story/0,6903,1028189,00.html. Viewed: 15.04.04
16'Murdoch's Obsession,' Gwynne Dyer,  Jordan Times, 2001 & Media Monitor, 10.09.01. 



Network came at a huge price and costs would have to be cut in other News Corp
ventures in order to pay for them. In the UK, News Corp realised that it could shed
thousands of print workers' jobs at its British newspapers by moving over to a
computerised typesetting system. It planned to move News International's operations
out of Fleet Street to a new HQ at Wapping.

The Wapping site had been rebuilt in 1984 and Murdoch briefed his London editors on
the move at a meeting in New York on 10th February 1985. Journalists however are not
known for their ability to keep secrets and only a month later details of the move
appeared on the front page of 'The Daily Telegraph'. 17 

In an effort at damage limitation News Corp told the print unions that plans to move the
existing newspapers to Wapping had been shelved and that the new site was to be the
home of a new paper called the 'London Post'. The Post however never appeared and it
soon became clear that 'The Times', 'The Sun' and their Sunday versions were going to
make the move. Andrew Neil (the then editor of 'The Sunday Times') later revealed that
'the Post was a ruse: it was never meant to happen' and indeed that it was 'a ruse
thought up by Rupert himself'.18

On 24th January 1986, after months of fruitless negotiations with the print unions, the
print workers voted to strike in protest at the Wapping move. As they left the meeting
each worker was handed a notice of dismissal. The company management was seeking a
legally binding agreement at their new plant which incorporated flexible working, a no-
strike clause, new technology and the abandonment of the closed shop. 19 So began one
of the most significant union struggles of the 1980s. Workers affiliated to the EETPU had
been secretly contracted to fill the jobs of the strikers. The picket line protests were
deeply acrimonious and policing became increasingly heavy-handed as the dispute
dragged on.

In striking, the print workers had surrendered their legal rights to negotiate a
redundancy settlement and were ultimately given paltry compensation for their
dismissals.20

In his book, 'Virtual Murdoch', Neil Chenoweth comments: 

'The more that Murdoch was forced to pay for 20th Century Fox and then
Metromedia and then to launch the new Fox Network, the more committed
he was to making his move to Wapping. Murdoch was prepared – and by now he was
required – to push through with a change at Wapping that would overturn the
British industrial relations system, simply to finance a new American television
network. He was committed to overturning the social system in one country to pay
for a commercial venture in another.'21 

The race to the gutter

17 'Virtual Murdoch,' Neil Chenoweth, Vintage (Random House), 18.07.02, pp. 59-60.
18 'Full Disclosure,' Andrew Neil, Pan, 19.09.97.
19 'Wapping Times,' Nick Oatridge, 2003. See: http://www.oatridge.co.uk/wapping.shtml. Viewed: 28.04.04.
20 'Virtual Murdoch,' Neil Chenoweth, Vintage (Random House), 18.07.02, pp. 58-62.
21 'Virtual Murdoch,' Neil Chenoweth, Vintage (Random House), 18.07.02, pp. 50-51.



In 1964, an ailing socialist broadsheet, 'The Daily Herald', was re-launched as 'The Sun'
and in 1968 the owners (Reed International) put it up for sale. Of the two bidders (the
other being Labour MP, Robert Maxwell), Murdoch won with a bid for £800,000. In 1967
he had already purchased the 'News of the World'. 

The new 'Sun' re-launched in 1969 and became a spicier version of 'The Mirror'. The very
first issue carried a photo of the Rolling Stones with a naked female. Sex was to be the
main ingredient of the paper. Soft porn came to fill almost every page together with
lurid sex stories. Within 100 days, circulation had jumped from 850, 000 to 1.5 million.
By 1987 the paper was making £1 million a week These profits were pumped into BSkyB
and Fox, subesquently turning them into the two biggest pillars of the Murdoch empire
today. 

When attacked for lowering standards, Murdoch hit back: 

'I am not ashamed of any of my papers at all and I’m rather sick of the
snobs imposing their taste on everybody else...'22 

Murdoch's papers are about more than just sex though. They also help people out with
their personal politics. 

Pushing xenophobia

On November 1st 1990,  the Sun ran with the headline: 'Up Yours Delors', in support of
Margaret Thatcher's denunciation in Parliament of what she perceived as the
determination of Jacques Delors and the European Commission to impose the Ecu and
take Britain through 'the back door to a federal Europe.' The Sun, with Thatcher’s
backing, had already succeeded in drumming up a crude patriotism and anti-
Europeanism. In 1984, readers were encouraged to wear free badges with the slogan
‘Hop off, you frogs’ (referring to the French) while an article (1987) poured scorn on
German tourists with a headline ‘Vot makes Krauts holiday louts?’ 23

The night after the 'Up Yours Delors' issue, Sir Geoffrey Howe resigned as Foreign
Secretary from the Conservative government led by Mrs Thatcher. Less than a fortnight
later he made his famous speech denouncing Thatcher's policy on Europe which is widely
held as marking the beginning of the end of the Iron Lady.

Max Wilkinson, writing in the Financial Times, has suggested that it was Thatcher's anti-
Europe tirade in Parliament on October 30, together with 'The Sun's' crude populist
echoes which finally drove Sir Geoffrey to resignation and thus rid the world of Maggie. 24

A nice thought if ever there was one.

Promoting war

22 'Rupert Murdoch and his papers.' See: www.goacom.com/overseas-digest/Media/murdoch.html. Viewed: 05.04.04
23 'Rupert Murdoch and his papers.' See: www.goacom.com/overseas-digest/Media/murdoch.html. Viewed: 05.04.04
24'“Hop Off You Frogs”: Franchophobia and The Sun,' David Drake, Vol. 2 No. 2 1998, Europa. See:
http://www.intellectbooks.com/europa/number6/franco.htm. Viewed: 06.04.04



'The greatest thing to come out of this for the world economy...would be
$20 a barrel   for oil. That's bigger than any tax cut in any country.' 

Rupert Murdoch on the benefits for a war on Iraq - Sydney Daily Telegraph 

In the build up to the war on Iraq, no editor of a Murdoch-owned paper was allowed to
oppose it. That's 175 editors worldwide and 40 million papers a week.

In the UK, the Sun decried the 'three stooges' who dared oppose the war: France's
Jacques Chirac, Germany's Gerhard Schröder and the 'pipsqueak Belgians'. Instead, it
urged Blair to 'stick with the friend you can trust through and through – America'. The
Sunday Times also laid into the French and Germans, claiming that to adopt their
attitudes 

'would be to adapt the three wise monkeys, neither seeing, hearing nor
acting on a brutal regime that defies the UN'.25  

To her credit, Sun journalist Katy Weltz resigned her job in disgust on the day the paper
ran the headline: 'Show them no mercy…They have stains on their souls'.26 Post-war, the
Sun was rewarded for its commitment when Tony Blair gave his first interview with the
Sun’s political editor, Trevor Kavanagh.

News of the World 'names and shames'

When eight-year-old Sarah Payne was killed in 2000, the 'News of the World' (NoW)
launched a campaign to allow the public access to the Sex Offenders Register.The
government refused such calls, and so, in response, the 'NoW' decided to publish the
names, locations and photographs of sex offenders living in British communities. This
was despite the advice of every single local authority not to do so.  The response was not
unpredictable. In areas across Great Britain, communities attacked the homes of people
named in the newspaper, with protests turning into riots in Portsmouth and Scotland.
Innocent people who bore a vague resemblance facially or in their name were attacked.
A lack of basic literacy led one group in south Wales to attack the home of a
paediatrician - they thought the sign on her door said paedophile. 27 

Targetting refugees

In 2000, The Sun, Mail and other quality papers chose the Christmas season to campaign
against refugees. They targetted a small group of frightened women and children
accommodated in a disused Dartford hospital and then a Gravesend hotel. The 'Sun'
called them 'scroungers', headlining: ‘Refugees move from hospital… to £65-a-night
luxury hotel’.

When Rebekah Wade, editor of the 'NoW' and ex-Young Tory, took over as the 'Sun’s'
editor in January 2003, she promptly launched a populist campaign against asylum

25'Their master's voice,' Roy Greenslade, The Guardian, 17.02.03. See:
http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,897015,00.html. Viewed: 06.04.04
26 'Rupert Murdoch and his papers.' See: www.goacom.com/overseas-digest/Media/murdoch.html. Viewed: 05.04.04
27 'Icons of Evil,' Steven Taylor, 2001. See: http://www.stetay.com/essays/2001/icons.html. Viewed: 05.04.04



seekers. A petition calling on Blair to ‘stop Britain becoming a soft touch for illegal AS’
is claimed to have attracted 600,000 signatories which the paper said was the biggest
petition in history. 

Next month the 'Sun' published the mobile phone number of its favourite bogeyman, Abu
Hamza (preacher at the Finsbury mosque, North London), effectively inviting readers
(circ: 3,400,000) to make abusive calls to him. This no doubt happened but misdialed
phone numbers also received hundreds of death threats. For example, a man from
Newport, Wales whose mobile differed from Hamza’s by 1 digit received 200 death
threats on one morning from 'Sun' readers.

In July 2003 the 'Sun' went with the frontpage: 'Swan Bake - Asylum seekers steal the
Queen’s birds for barbecues.' The ‘exclusive’ article claimed that: 

‘Callous asylum seekers are barbecuing the Queen’s swans, the Sun can
reveal. East European poachers lure the protected royal birds into baited
traps, am official Met Police report says.’ 

In just 24 hours, the 'Sun' ‘exclusive’ was exposed as lies. There was no police swoop and
no Met police report. The 'Sun' valiantly continued in its efforts to create  anti-immigrant
paranoia with sensationalist writing. Some of the many, many example include: 'Our
Heritage is Crumbling', warnings against the 'asylum tide' and the need to 'stem the flood
of people entering Britain illegally', and hysterical cries that 'The laws aren’t tough
enough ... the problem of asylum-seekers is out of control'. 28 

This all led to David Blunkett to promise that 'anyone who commits an offence will lose
their right to asylum' and pledge to introduce ID cards, citizenship courses and
compulsory language courses at the first opportunity. The 'Sun' welcomed Blunkett’s
intervention but, emboldened by his grovelling, retorted contemptuously, 'The problem
for Blunkett is that we lost control of our borders long ago.' Clearly Murdoch intends to
keep the issue dangling over the government’s head like a political sword of Damocles. 29

News Corporation and New Labour

Murdoch, with his 32% control of UK newspapers has a powerful influence in domestic
politics. Before the 1997 election, Tony Blair was a guest of honour at a huge News Corp
corporate meeting in Australia. When Murdoch switched his paper's allegiances from
Conservative to Labour, Blair rewarded him generously. One such reward was a promise
to abandon his public duties and badger the then left-of-centre Italian government to
drop its objections to Murdoch breaking into its market. Downing Street first tried to
cover up the affair. Then it claimed that Blair was backing a 'British' company. When it

28
'Blair government endorses Murdoch’s anti-immigrant campaign,' Steve James & Chris Marsden, 10.09.03, World

Socialist Web Site. See: http://www.wsws.org/articles/2003/sep2003/sun-s10.shtml. Viewed: 06.04.04

29
'Blair government endorses Murdoch’s anti-immigrant campaign,' Steve James & Chris Marsden, 10.09.03, World

Socialist Web Site. See: http://www.wsws.org/articles/2003/sep2003/sun-s10.shtml. Viewed: 06.04.04



was pointed out that Murdoch was a patriotic Australian who abandoned his country to
become an American, a Downing Street spokesman claimed that Blair was trying to turn
Murdoch into a supporter of the European Union. 30

Even that turned out to be untrue. At the end of 2000, one business journalist reported
that Blair had given an assurance to 'a very key figure in the media whose opposition to
the single currency is well known' that he wouldn't use the honeymoon period after the
(assumed) election victory to force through a referendum on the single currency. Jackie
Ashley from the New Statesman later revealed this 'key figure' to be none other than
Rupert Murdoch.31

Dr Irwin Steltzer, an American economist who writes a weekly column in the 'Sunday
Times', is a close friend and key advisor to Rupert Murdoch. Steltzer has been a regular
visitor to Tony Blair and at one point was being paid as a consultant by Downing Street
(Murdoch is known to have paid him more than £1 million a year). 32  

'Too inside baseball' - pulling stories for the powerful 

On August 18, 2000, Jane Akre became the first journalist ever to win a 'whistleblower'
judgement in court against a news organization accused of illegally distorting the news.
The organization in question was the Florida-based TV station, WTVT,  – a Fox company.
With unintended irony, the Fox network went on to claim that the verdict showed that: 

'we are completely vindicated on the finding of this jury that we do not
distort news, we do not lie about the news.'33

Akre was fired for refusing to falsify a story in order to appease the powerful Monsanto.
The story related to the companies' genetically-engineered bovine growth hormone (it
can be found in full at: http://www.prwatch.org/prwissues/2000Q4/story.html). The
story hinged on the fact that millions of Americans and their children who consumed
milk from rBGH-treated cows had unwittingly become participants in what amounts to a
giant public health experiment. 

Another journalist to fall foul of the Fox partiality to big business was Brian Karem, an
investigative reporter for Fox TV affiliate WDAF in Kansas City. Karem quit the station in
1998 after it 'watered down' his exposé on Dursban, a pesticide made by the Dow
Chemical Company. Says Karem:

'It's incredible that they think of themselves as a news organization. They
30'The unusual suspects; Rupert Murdoch, Bernie Ecclestone, the Hindujas, Berlusconi, and now Lakshmi Mittal: can
these really be the right friends for a Labour leader?' Nick Cohen, 25.02.02, New Statesman. See:
http://www.findarticles.com/cf_dls/m0FQP/4575_131/83678205/p2/article.jhtml?term=. Viewed: 29.03.04
31'Forget cash, here's real influence,' Jackie Ashley, 15.01.01, New Statesman. See:
http://www.findarticles.com/cf_dls/m0FQP/4520_130/69801664/p2/article.jhtml?term=. Viewed: 29.03.04.
32'Friends of Tony - Rupert Murdoch,' Red Star Research. See: http://www.red-star-research.org.uk/subframe1.html.
Viewed: 29.03.04

33 'The Cost of Taking a Stand,' Jane Akre, PR Watch, Vol. 7, No. 4, Fouth Quarter 2000. See:
http://www.prwatch.org/prwissues/2000Q4/akre.html. Viewed: 29.03.04



slant the news and they do it their way. Rupert's never been objective about anything
in his life. The only thing he respects is the almighty dollar sign.'34 

Fox News and the post-9/11 editorial bias

'Fox News has clearly become the public relations wing of the Republican Party,' 

- Eli Pariser, international campaigns director for MoveOn.org. 35

In the national confusion and bewilderment that followed the 9/11 attacks, Fox was at
the forefront of media helping people form an explanation. They even helped the
president. Bob Woodward, in his book on the machinations of the Bush administration
during the first 100 days after 9/11, revealed that Fox News honcho, Roger Ailes, sent
written political advice to the president in the aftermath of 9/11. Woodward writes:

'Roger Ailes, former media guru for Bush's father, had a message, Rove told
the president. It had to be confidential because Ailes, a flamboyant and
irreverent media executive, was currently the head of Fox News, the conservative
leaning television cable network that was enjoying high ratings. In that position,
Ailes was not supposed to be giving political advice. His back-channel
message: The American public would tolerate waiting and would be patient,
but only as long as they were convinced that Bush was using the harshest measures
possible. Support would dissipate if the public did not see Bush acting
harshly."36

Fox went on to whip up nationalism in every way possible and advocated retaliation as
the only solution. According to one study, titled 'Misperceptions, The Media and The Iraq
War,' those who used Fox as their primary news source were 'more likely than average to
have misperceptions.' 

One misperception was the belief that there was solid evidence demonstrating an Iraq-
al Qaida relationship. The report also focused on the mistaken beliefs many Americans
had that weapons of mass destruction had been found in Iraq and that the majority of
the world supported Bush's decision to go to war in Iraq. A staggering 80 percent of Fox
viewers believed one of these misperceptions, and 45 percent believed all three. 37 

It wasn't so much that Fox told lies – it just didn't report anything that wasn't part of its
world view. For instance, following the 9/11 attacks, the US Congress created a 10-

34'The Fox News Network, Volating the Public Trust,' Cynthia Clips, Village Voice, 22.11.00. See:
http://alexconstantine.50megs.com/the_fox_news1.html. Viewed: 28.04.04.

35"'Fair and Balanced?": Fox News Was PR Brains Behind GOP's “All Nighter” Protest Over Blocked Judicial
Nominees,' MoveOn.org, 21.11.03. See: http://www.moveon.org/mediacorps/fairandbalanced_release.html

36'All the bias that's fit to print,' Michael Smerconish, 21.11.02, The Philladelphia Daily News. See:
http://www.philly.com/mld/dailynews/news/opinion/4570014.htm?1c



person commission over intense White House objections. Thomas Kean, the former New
Jersey Republican governor and chair of the commission called it 'the largest
investigation of the United States government in US history.' Murdoch-owned media
including Fox News, the New York Post and the Weekly Standard virtually blacked out all
commission-related news.38 

Most recently, former chief counter-terrorist official, Richard A Clarke, was exposed to
the undulating nature of Fox's integrity. His book, 'Against All Enemies: Inside America's
War on Terror,' argues that in the months preceding the September 11th terrorist
attacks, the president and his aides didn't take warnings about the threat posed by al-
Qaida seriously enough. 

This was enough for a  Fox News reporter to make a virtually unprecedented request to
expose comments Clarke had made in a 'background' briefing – i.e made on condition
that their speaker not be identified – that supported Bush's policies. Clarke's response
was that: 

'I was asked to highlight the positive aspects of what the administration had
done and to minimize the negative aspects ... And, as a special assistant to the
president, one is frequently asked to do that kind of thing. I've done it for several
presidents.' 

At the urging of reporters, the White House often allows bits of 'background' information
to be put on the record. But it's rare for it to release an entire background briefing, and
virtually unheard of to do it 18 months after the fact and after the briefer has left the
administration. Said former Nebraska Sen. Bob Kerrey, who is a member of the anti-
terrorism panel:

'All of us who have provided background briefings for the press before
should beware. Fox should say “occasionally fair and balanced” after putting
something like this out, because they violated a serious trust.' 39

More recently Murdoch himself has come out as saying that the turmoil in Iraq has been
'misrepresented'. In an interview with Australian radio station 2GB, Murdoch predicted
that Bush would 'walk' the next election and that 'most of Iraq is doing extremely well'. 40

'Fair and Balanced'

37'Biased media coverage causes misconception of Iraq war,' Collins Ezeanyi, The Battalion, 05.11.03. See:
http://www.thebatt.com/news/2003/11/05/Opinion/Biased.Media.Coverage.Causes.Misconception.Of.Iraq.War-
548880.shtml

38"'Fair and Balanced?": Fox News Was PR Brains Behind GOP's “All Nighter” Protest Over Blocked Judicial
Nominees,' MoveOn.org, 21.11.03. See: http://www.moveon.org/mediacorps/fairandbalanced_release.html

39'Fox News reveals unnamed source - White House allows identifying Clarke,' David Folkenflik, 25.03.04, The
Baltimore Sun. See: http://www.baltimoresun.com/features/bal-to.fox25mar25,0,2667376.story?coll=bal-features-
headlines. Viewed: 29.03.04.
40'Murdoch predicts Bush second term,' John Plunkett, The Guardian, 07.04.04. See:
http://www.guardian.co.uk/uselections2004/story/0,13918,1187749,00.html. Viewed: 06.05.04.



Fox News scored an astonishing PR own goal in August 2003 when they launched a law
suit against the American political satirist, Al Franken. Franken's latest book 'Lies and
the Lying Liars Who Tell Them: A Fair and Balanced Look at the Right' had offended Fox
as it not only featured a cover photograph of the channel's current affairs anchorman,
Bill O'Reilly, but, they claimed, breached Fox's trademark on the phrase 'fair and
balanced'.

The case, which reached court on August 22, was a disaster for Fox. After three days
Judge Denny Chin threw out the case, warning Fox that the phrase 'fair and balanced'
was so commonplace that he was tempted to invalidate the trademark. He commented,
'There are hard cases and there are easy cases. This is an easy case.' Meanwhile Franken
basked in the free publicity. The book shot from No 329 on Amazon's chart to No 1
before it was even published.41 

NDS Involved in TV Piracy?

In March 2002, French television giant and Vivendi subsidiary, Canal Plus, launched a
court case against News Corp subsidiary, NDS, in the courts in California. Their case
alleged that NDS had engaged in serious industrial malpractice against them, demanding
$1 billion in damages. Canal Plus claimed that NDS, an Israel-based high-tech company
which manufactured the smart cards for Murdoch's satellite TV networks, had cracked
the rival encryption system used by Canal Plus' pay-TV networks and knowingly
distributed it on the internet in order to flood the market with counterfeit cards. ITV
Digital, which also used Canal Plus' smart card technology claimed for £100m in lost
revenue, due to pirated smart cards.42  

NDS manufactures smartcards used in around 27 million satellite receivers around the
world. The technology developed by Canal Plus is used in around 12.5 million set top
boxes and is used by most rival pay TV networks.43  To prevent anyone with a satellite
dish from receiving satellite television the broadcast signal is encrypyted. The
smartcards decrypt that signal and ensure that satellite TV viewers can only see what
they have paid for.

Using scanning electron microscopes, it was alleged that NDS assigned a team of
scientists to map and decode the structure of the encryption chips embedded in Canal's
smartcards. Having cracked the code NDS then released the file to a website called
DR7.com where it was downloaded by computer pirates who manufactured counterfeit
cards which soon flooded many countries.

41'Unfair and Unbalanced?', Andrew Gumbel, The Independent, 29.08.03. See:
http://news.independent.co.uk/world/americas/story.jsp?story=438014. Viewed: 28.04.04

42'How codebreakers cracked the secrets of the smart card,' John Cassy & Paul Murphy, The Guardian, 13.03.02. See:
http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,666427,00.html. Viewed: 28.04.04.

43'Smartcard squabble: Too good for court,' Nick Higham, BBC, 19.03.02. See:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/tv_and_radio/1879694.stm. Viewed: 28.04.04.  



NDS described Canal's lawsuit as 'outrageous and baseless,' and its chief executive, Abe
Peled, attributed  Canal's piracy problem 'to the inferior nature of Canal Plus's
conditional access technology... and its failure to deal with piracy once it began'. 44

Ultimately the case was settled out of court in September 2002. As part of the deal
News Corp's Italian arm Stream (a joint venture with Berlusconi's Telecom Italia) bought
out Vivendi's Italian TV network Telepiu. Stream paid £319m in cash and assumed a
further £289m of debt to buy competitor Telepiu from Vivendi (Canal Plus' parent
company) which was burdened with enormous debts after a period of extraordinary
growth in the previous several years. 

The case against NDS has not gone away however. In October 2002 it was served with 31
grand jury subpoenas by the US Justice department, requesting documents relating to
an investigation conducted by the US Attorney's office in San Diego. At the center of
probe is a former computer hacker, Christopher Tarnovsky, who was hired by NDS Group
in 1997 to help it to make its smart cards 'hacker proof'.45 

Tax Free

'One of the things I would never attempt to calculate is how News Corp. arrives at its
tax rate, or why' 

– John Reidy, a Wall Street analyst who has followed the company for years. 46

According to the Economist, between 1987 and 1999, although News Corp made £1.4
billion in profits, it paid no net British corporation tax at all. 47 

Its worldwide tax rates are roughly one-fifth of those paid by Disney, Time Warner and
Viacom.48 In four years from 1994 – 98, News Corporation paid only £128m in taxes on a
total profit of £2.1 billion, just 6%.49  It was 1986 when News Corporation stopped paying
tax in any meaningful way. In 1984 it had paid a respectable 30 cents in the dollar of its
reported earnings in tax. A year later this had dipped to 23 cents in the dollar. In 1986
the tax rate fell to 9 cents in the dollar.

44'TV firm sues over $1bn “piracy” loss,' BBC, 12.03.02. See: http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/1868140.stm.
28.04.04.
45'Canal Plus Drops $1bn Hacking Lawsuit,' Computer Business Review, 05.05.03. See:
http://www.cbronline.com/current-issue/9c9a5a340554568880256d1d0018c856. Viewed: 28.04.04.

46 'IMUSA Campaigns.' See: http://www.imusa.org/campaigns/murdoch/murdoch02.shtml. Viewed: 15.04.04.
47Rupert Murdoch laid bare,' Alex Paterson, The Economist, 20.03.99. See:
http://www.vision.net.au/~apaterson/politics/economist_murdoch.htm. Viewed: 06.05.04.

48'Murdoch's Mean Machine,' Russ Baker, Colombia Journalism Review, May/June 1998. See:
http://www.russbaker.com/CJR%20-%20Murdoch's%20Mean%20Machine,%20by%20Russ%20Baker.htm. Viewed:
15.04.04

49'Tax free: Rupert Murdoch's zero status,' BBC, 25.03.99. See: http://news.bbc.co.uk/1/hi/special_report/1999/02/99/e-
cyclopedia/302366.stm. Viewed: 29.04.04. 



News Corp achieves this by bouncing its money around offshore tax havens.Huge money
streams flow  through more than 75 News Corp companies in the British Virgin Islands,
the Cayman Islands and the Dutch Antilles. By the time News Corporation's profits make
it to the balance sheet to be reported to shareholders most of its tax bill has
disappeared.50 

Influence and Lobbying

News Corporation is of course its own source of influence. Its public relations leverage is
enormous and it routinely trades influence for favours from legislators. O'Dwyers PR web
site has no record of a public relations company working for News Corporation, although
this does not prove that no such contracts exist. As mentioned above however, Murdoch
likes to personally enter into long term 'business' relationships with politicians and may
not need the help of middlemen.

Murdoch's relations with politicians are apparently deeply cynical. In 1981,  while
negotiating to buy Times Newspapers, Murdoch told his biographer Thomas Kiernan: 

'You tell these bloody politicians whatever they want to hear, and once the
deal is done you don't worry about it. They're not going to chase after you later if
they suddenly decide what you said wasn't what they wanted to hear. Otherwise
they're made to look bad, and they can't abide that. So they just stick their heads
up their asses and wait for the blow to pass.'51 

Many people have been alarmed at how one man has been able to gain so much power
in less than 30 years, and frequently questions are brought up in the House of Commons
about how to limit it. In February of this year the House of Lords voted to include new
rules into the Competition Bill, the effect of this being to control Murdoch's power to
change the prices of his newspapers just to destroy the competition.

Perhaps the most notable occassion of his use of power was prior to acquiring ' The
Times' and 'The Sunday Times'. Murdoch’s papers showed support for Mrs Thatcher, this
according to Belfield, Hird and Kelly's book, 'Murdoch, The Decline of an Empire',
resulted in the takeover not being referred to the Mergers Commission. They say that:

'he was required, however, to guarantee editorial freedom and the security
of the editor. Murdoch agreed but privately said the promises were not worth the
paper they were written on.' 

This was proved soon afterwards as they go on to say that: 

'he constantly interfered in the editorial process, and after a year Harry
Evans, the editor of The Times, was forced to resign'.52

50 'Virtual Murdoch,' Neil Chenoweth, Vintage (Random House), 18.07.02, p. 290.
51'Citizen Murdoch', Thomas Kiernan, 1986, p.238

52 'Murdoch, The Decline of an Empire,' Richard Belfield, Christopher Hird & Sharon Kelly, Macdonald, 1991. 



In 1995 the Speaker of the United States House of Representatives, Newt Gingrich, was
given a massive advance of $4.5 million by Harper Collins for two books. It then came
out that Murdoch had met up with Gingrich to talk about the regulation of News
Corporation's television interests. The deal was quickly cancelled by Harper Collins 'lest
the wrong conclusions were reached, and Gingrich agreed to write for a much smaller
advance'.53 

4. Links, Contacts, and Resources

Fox News boycott: http://www.infoshop.org/boycottfoxnews.html

Anti-Fox News Channel Website: http://www.geocities.com/unfairandunbalanced/

Reclaiming democracy from big media: http://www.moveon.org/front/

Recommended reading: 'Virtual Murdoch,' Neil Chenoweth, Vintage, 18.07.02.

53
'A Critical Analysis of Rupert Murdoch's Book Publishing Interests,' Jack S. Churchill, Oxford Brookes University.

See: http://apm.brookes.ac.uk/publishing/culture/churchil.html#anchor514557. Viewed: 06.05.04



i News Corporation's mission statement, News Corp web site, www.newscorp.com/mission.html, viewed 6-6-2003
ii News Corporation corporate profile, News Corp web site, www.newscorp.com/investor/index.html, viewed 20.04.04


